Thuiswerken. Leuk! Maar niet voor iedereen even makkelijk als dat het lijkt.

ZWS Recruitment_Thuiswerken

Thuiswerken. Leuk! Maar niet voor iedereen even makkelijk als dat het lijkt.

Thuiswerken is nieuw voor veel bedrijven. De hectiek van de eerste twee weken begint iets af te nemen. Voor zover er nog niet regelmatig thuis werd gewerkt, wordt nu van iedereen verwacht dat zo nu en dan te doen. In sommige gevallen gaat Thuiswerken via een rooster. In dat rooster staat wanneer iemand thuis werkt, of op kantoor. Bij ZWS Recruitment werken wij ook met een dergelijk rooster. Belangrijk je te realiseren is dat thuiswerken in deze situatie onvergelijkbaar is met normaal thuiswerken. Normaal kiezen medewerkers er vaak zelf voor (in overleg met jou). Bijvoorbeeld om in rust iets uit te kunnen werken. Daarmee wordt de tijd vaak heel effectief aan het werk besteed. Die situatie is nu totaal anders.

Thuiswerken; Wat heeft invloed?

  • Doordat veel partners (of het hele gezin) nu thuis zijn, is er niet altijd een goede en rustige werkplek beschikbaar. Bovendien zijn er niet in ieder huishouden meerdere/genoeg laptops aanwezig.
  • Werkende ouders moeten hun kinderen thuis opvangen en lesgeven. Met name werkende ouders van kinderen tot 12 jaar zijn hierdoor extra belast.
  • Opvang van de kinderen tijdens het werk – normaal kan je medewerker thuiswerken als de kinderen op school zitten of op de opvang – is niet meer mogelijk. Niet alleen vanwege de dichte scholen en kinderopvangcentra, maar óók omdat grootouders niet langer kunnen worden ingezet om hier verlichting in te brengen.
  • Sommige medewerkers raken uit balans door de onrust en spanning die deze situatie met zich meebrengt. Bijvoorbeeld door zorg voor zichzelf of naasten die ziek worden (of risico lopen), maar bijvoorbeeld ook als de partner zijn/haar baan dreigt te verliezen of minder inkomsten krijgt.
  • Onrust in het gezin doordat je nu opeens gedwongen continue samen bent. Nu is het makkelijk om te denken dat het voor iedere thuiswerkende collega dús ook als resultaat heeft dat er minder gedaan kan worden. Dat is niet zo. Iedereen heeft zijn eigen problemen en oplossingen. Maar als ze daar niet mee uit komen, hebben ze jou nodig om te komen tot wat wèl kan. Door mee te denken creëer je lucht en ruimte voor je medewerker.

Welke oplossingen zijn er?

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Probeer de werktijden met je partner af te wisselen. Misschien kan de een wat meer dingen in de avond doen, zodat de ander overdag wat rustiger kan werken;
  • Plan de eventuele kantoordagen slim in. Zorg dus dat je goed met elkaars agenda rekening houd.
  • In overleg een deel verlof opnemen
  • Probeer de kinderen uit te leggen dat het een gekke situatie is, en dat je wel thuis bent, maar wel moet werken.